מה זה גלוטתיון? גלוטתיון הוא מולקולת חלבון קטנה המורכבת מחומצות האמינו גלוטמט, צסיטאין וגליצין. מה גלוטתיון עושה? גלוטתיון עוזר להגן על תאי הגוף מנזקים, וגם תורם לניקוי מרעלים ולפינוי חומרים מזיקים מהגוף. מהו NAC ואיך הוא מעלה את רמת גלוטתיון? ‏N-אצטיל-ציסטאין (NAC) הוא צורה של חומצת האמינו ציסטאין – חומצת האמינו העיקרית של גלוטתיון. נטילת NAC כתוסף תזונתי מגבירה את רמות הגלוטתיון ברקמות. נטילת תוסף NAC יכולה להגביר את רמות גלוטתיון בגוף, והיא יעילה במיוחד להגנה על הריאות ודרכי הנשימה ועל מערכת העיכול מפני נזקים שונים. NAC הוא גם טיפול מתאים להרעלת פרצטמול (אצטמינופן, אקמול). פירוק של פרצטמול בגוף מביא להיווצרות של תרכובות רעילות שגורמות לאזילת המלאי של גלוטתיון בגוף, ובסופו של דבר פוגעות בכבד. ירידה משמעותית ברמות גלוטתיון בגלל פרצטמול, או שילוב של הרעלת פרצטמול עם צריכת אלכוהול עלולים להביא לתוצאות קטלניות. ‏NAC גם משנה את הרכב הריר והכיח. משתמשים בו בהצלחה רבה גם בנטילה פומית וגם במתן דרך צינור הנשמה בבתי החולים כדי לעזור לאנשים שסובלים מפינוי כיח לקוי או מכיח סמיך מדי, על רקע מחלות ריאה חריפות וכרוניות כמו נפחת (אמפיזמה), דלקת סימפונות (ברונכיטיס), קצרת (אסתמה) כרונית ולייפת כיסתית (סיסטיק פיברוזיס). מיוצר בארה"ב לפי קוד נוהג של GMP. מתאים לצמחונים וטבעונים.


250 
  • משלוח: 

קרא עוד



יתרונות של גלוטתיון
1. גלוטתיון הוא נוגד חמצון עיקרי בתאים שמגן על התאים מנזקים. הוא גם חיוני למחזור ולניצול נאות של נוגדי חמצון אחרים, כמו ויטמין C וגם ויטמין E.
2. יש לו השפעה על מערכת החיסון, מגן על תאי מערכת החיסון מפני נזקים, ויש לו גם השפעה אנטי-נגיפית ישירה במידה מסוימת. הוא גם חיוני לשמירה על איזון במערכת החיסון. הוא מגביר את פעילות מערכת החיסון כאשר היא במצב של תת-פעילות, ומרסן אותה כאשר היא פעילה יתר על המידה.
3. לגלוטתיון תפקיד חיוני בפעילות של מיטוכונדריה (אברוני תאים שמייצרים אנרגיה).
4. הוא חיוני לפעילות התאים. גלוטתיון נדרש לייצור של חלבוני תאים רבים, לייצור ולתיקון ה-DNA, לשפעול ולוויסות של אנזימי תאים המעורבים בפעילות התאים הכללית, וגם לפעילות תקינה של ויטמין D3.
5. גלוטתיון מפנה הרעלים היעיל ביותר בגוף האדם. גלוטתיון קושר רעלנים, מזהמים, כימיקלים, מתכות כבדות ותוצרי פירוק של תרופות ומפריש אותם דרך השתן או מערכת העיכול.

מאוד מומלץ לצרוך NAC ביחד עם הגלוטתיון בכדי לתת לגוף את המקסימום ניקוי שצריך.
ה- NAC נלקח ראשון בכדי לשחרר את הרעלנים מהגוף והגלוטתיון סופח אותם בקלות החוצה.

מהו NAC ואיך הוא מעלה את רמת גלוטתיון? 

NAC היא אחת מתוך 20 חומצות אמינו המהוות את אבני הבניין של החלבונים המשמשים את כל הגוף. חלבון יוצר את מבנה כל תאי הגוף ורקמותיו, כולל רקמת שריר, איברים פנימיים, גידים, שיער, עור וציפורניים. אצטיל L-ציסטאין מספק יציבות, זמינות ביולוגית מוגברת כצורה שונה של חומצת האמינו L-ציסטאין ולכן הגוף יכול להשתמש בה ביעילות רבה יותר. הוא היצרן הראשי (מבשר) של גלוטתיון, נוגד החמצון העוצמתי שנמצא בכל תא בגוף, המגן על התאים מפני מתח חמצוני כמו הזדקנות. תוספים המכילים NAC הוכחו כבעלות יתרונות בריאותיים רבים, במיוחד בהתנהגויות מוח, ריאות, כבד ואולי באופן בלתי צפוי במוח.

 

תוסף רב עוצמה המשמש לתמיכה בנזקי כבד ונחקר רבות על מנת לסייע בתנאים הבאים:

  • נשירת שיער
  • חידוש העור
  • שבירת ציפורניים
  • אוֹטִיזְם
  • מחלת אלצהיימר
  • הפרעה דו קוטבית
  • דִכָּאוֹן
  • אנצפלומיאליטיס מיאלגי
  • הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD)
  • אקנה - ובעיות עור
  • מחלות אסטמה וריאות
  • תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS)
  • בריאות העין - ניוון מקולרי
  • תפקוד מערכת החיסון
  • אי פוריות זרע - נפח ותנועתיות
  • ריפוי פצעים
  • יתר לחץ דם לחץ דם גבוה
  • כבד שומני - אנזימי כבד מוגדלים
  • כאב נוירופתי
  • כמה מחקרים הראו גם תועלת לסייע להתמכרויות פתולוגיים והתמכרות לסמים.

 

יתרונות הגלוטתיון בגוף

1. מפחית מתח חמצוני
סטרס חמצוני מתרחש כאשר יש חוסר איזון בין ייצור הרדיקלים החופשיים לבין היכולת של הגוף להדוף אותם. רמות גבוהות מדי של עקה חמצונית עשויות להיות מבשר למחלות מרובות. אלה כוללים סוכרת, סרטן ודלקת מפרקים שגרונית. גלוטתיון עוזר למנוע את ההשפעה של מתח חמצוני, אשר עשוי, בתורו, להפחית מחלות.

מאמר שצוטט בכתב העת Journal of Cancer Science and Therapy הצביע על כך שמחסור בגלוטתיון מוביל לרמות מוגברות של מתח חמצוני, שעלול להוביל לסרטן. הוא גם קבע כי רמות גלוטתיון גבוהות העלו את רמות נוגדי החמצון ועמידות ללחץ חמצוני בתאים סרטניים.

2. עשוי לשפר פסוריאזיס
מחקר הצביע על כך שעליה ברמות הגלוטתיון משפרת את בעיות העור. משתתפי המחקר קיבלו 20 גרם כתוסף אוראלי מדי יום במשך שלושה חודשים וראו שינוי מדהים.

3. מפחית נזק לתאים במחלת כבד שומני אלכוהולי ולא אלכוהולי
מוות תאי בכבד עלול להחמיר על ידי מחסור בנוגדי חמצון, כולל גלוטתיון. זה יכול להוביל למחלת כבד שומני גם אצל מי שמשתמש לרעה באלכוהול וגם אצל מי שלא. גלוטתיון הוכח כמשפר את רמות החלבון, האנזים והבילירובין בדם של אנשים עם מחלת כבד שומני כרונית אלכוהולית ולא אלכוהולית.

מחקר דיווח כי גלוטתיון היה היעיל ביותר כאשר ניתן לאנשים עם מחלת כבד שומני במינונים גבוהים. המשתתפים במחקר הראו גם הפחתה ב-malondialdehyde, סמן לנזק לתאים בכבד.

מחקר נוסף מצא שלגלוטתיון במתן דרך הפה היו השפעות חיוביות על אנשים עם מחלת כבד שומני לא אלכוהולי בעקבות שינויים יזומים באורח החיים. במחקר זה, גלוטתיון סופק בצורת תוסף במינון של 300 מיליגרם ליום למשך ארבעה חודשים.

4. משפר עמידות לאינסולין אצל אנשים מבוגרים
ככל שאנשים מתבגרים, הם מייצרים פחות גלוטתיון. חוקרים מבית הספר לרפואה ביילור השתמשו בשילוב של מחקרים בבעלי חיים ובבני אדם כדי לחקור את תפקידו של הגלוטתיון בניהול משקל ותנגודת לאינסולין אצל אנשים מבוגרים. ממצאי המחקר הצביעו על כך שרמות נמוכות של גלוטתיון היו קשורות לשריפת שומן נמוכה יותר ולשיעור גבוה יותר של אגירת שומן בגוף.

לנבדקים מבוגרים יותר נוספו ציסטאין וגליצין לתזונה שלהם כדי להגביר את רמות הגלוטתיון, אשר עלו תוך שבועיים, שיפור עמידות לאינסולין ושריפת שומנים.

5. מגביר את הניידות לאנשים עם מחלת עורקים היקפיים
מחלת עורקים היקפיים מתרחשת כאשר העורקים ההיקפיים נסתמים על ידי רובד. לרוב זה קורה ברגליים. מחקר אחד דיווח שגלוטתיון שיפר את זרימת הדם, והגדיל את יכולתם של משתתפי המחקר ללכת ללא כאבים למרחקים ארוכים יותר. 


6. מפחית תסמינים של מחלת פרקינסון
מחלת פרקינסון משפיעה על מערכת העצבים המרכזית ומוגדרת על ידי תסמינים כמו רעד. מחקר ישן יותר תיעד את ההשפעות החיוביות של גלוטתיון במינונים גבוהים על תסמינים כמו רעד ונוקשות.
דוח מקרה זה מצביע על כך שגלוטתיון עשוי לסייע בהפחתת התסמינים, בשיפור איכות החיים של אנשים עם מחלה זו.

7. עשוי לסייע במלחמה במחלה אוטואימונית
הדלקת הכרונית הנגרמת על ידי מחלות אוטואימוניות עלולה להגביר את הלחץ החמצוני. מחלות אלו כוללות דלקת מפרקים שגרונית, מחלת צליאק וזאבת.
על פי המחקר, גלוטתיון מסייע בהפחתת מתח חמצוני על ידי גירוי או הפחתת התגובה האימונולוגית של הגוף. מחלות אוטואימוניות תוקפות את המיטוכונדריה בתאים ספציפיים. גלוטתיון פועל להגנה על המיטוכונדריה של התא על ידי סילוק רדיקלים חופשיים.

8. עשוי להפחית נזקי חמצון בילדים עם אוטיזם
מספר מחקרים, כולל ניסוי קליני שדווח ב-Medical Science Monitor, מצביעים על כך שלילדים עם אוטיזם יש רמות גבוהות יותר של נזק חמצוני ורמות נמוכות יותר של גלוטתיון במוח. זה הגביר את הרגישות לנזק נוירולוגי אצל ילדים עם אוטיזם מחומרים כמו כספית.

הניסוי הקליני שנמשך שמונה שבועות על ילדים בגילאי 3 עד 13 שהשתמשו בשימוש פומי או טרנסדרמלי של גלוטתיון. שינויים בתסמינים אוטיסטיים לא הוערכו כחלק מהמחקר, אך ילדים בשתי הקבוצות הראו שיפור ברמות הציסטאין, פלזמה סולפט וגלוטתיון בדם מלא.

9. עשוי להפחית את ההשפעה של סוכרת בלתי מבוקרת
רמות גבוהות של סוכר בדם לטווח ארוך קשורות לכמויות מופחתות של גלוטתיון. זה יכול להוביל ללחץ חמצוני ולנזק לרקמות. מחקר מצא שהגלוטתיון הוריד מתח חמצוני ונזקים אצל אנשים עם סוכרת בלתי מבוקרת, למרות רמות סוכר גבוהות. 


10. עשוי להפחית את תסמיני מחלות הנשימה
N-אצטילציסטאין היא תרופה המשמשת לטיפול במצבים כמו אסטמה וסיסטיק פיברוזיס. כחומר שאיפה, הוא עוזר לדלל את הריר ולהפוך אותו פחות למשחה. זה גם מפחית דלקת. N-אצטילציסטאין הוא תוצר לוואי של גלוטתיון.

11. עשוי להפחית ואף להוריד סמני פגמנטציה ולחדש את העור
גלוטתיון מונע נזק חמצוני לעור (Jansen וחב' ב- Canadian Journal of Physiology and Pharmacology משנת 1975, והוא מסוגל לגרום להבהרת העור. ההשפעה האחרונה של גלוטתיון כמבהיר עור התגלתה כהשפעה נלווית במתן כמויות גדולות של גלוטתיון (Prasad וחב' ב-J Toxicol משנת 2009). השפעה זו של גלוטתיון מתרחשת בשלבים שונים של מלנוגנזה, על ידי עיכוב של סינתזת מלנין על ידי חסימת היכולת של הקודמן L-Dopa להגיב עם האנזים tyrosinase בתהליך יצירת מלנין (Matsuki וחב' ב- Yakugaku Zasshi משנת 2008). מחקר של Scott וחב' משנת 1976 ב-Comparative Biochemistry and Physiology, מצא שגלוטתיון מעכב יצירת מלנין על ידי אינאקטיבציה ישירה של האנזים tyrosinase, על ידי קישור וכלציה (chelation) של נחושת עם האתר הפעיל של האנזים. ההשפעה נוגדת החמצון של גלוטתיון מאפשרת לו לעכב את סינתזת מלנין על ידי דיכוי של רדיקאלים חופשיים ושל פראוקסידים התורמים לשפעול של tyrosinase (על פי Karg וחב' ב-J Invest Dermatol משנת 1993). התכונות נוגדות החמצון של גלוטתיון מספקות לעור הגנה מפני קרינת UV ותהליכים אחרים המייצרים רדדיקאלים חופשיים המזיקים לעור וגורמים להיפר-פיגמנטציה (Shindo ו-Hashimoto ב-Arch Dermatol Res משנת 1995). ברוב היונקים יצירת מלנין מכילה את הפיגמנט החום-שחור eumelanin והפיגמנט הצהוב-אדום pheomelanin כתערובת או כקו-פולימרים (Ito ב-J Invest Dermatol משנת 1993).

עלייה ברמת גלוטתיון עשויה להשרות בתאי הפיגמנט ייצור של pheomelanin במקום eumelanin (Jara וחב' ב-Biochim Biophys Acta משנת 1988). מחקר של Chang מצא שרמות נמוכות ביותר של GSH, כרוכות בפיגמנטציה של eumelanin, ואילו הרמות הגבוהות ביותר של GSH כרוכות בפיגמנטציה של pheomelanin ולעור כהה יותר.


מהי חומצה אלפא-ליפואית?

חומצה אלפא-ליפואית היא תרכובת אורגנית הנמצאת בכל תאי האדם.

הוא מיוצר בתוך המיטוכונדריון - הידוע גם כתחנת הכוח של התאים - שם הוא עוזר לאנזימים להפוך חומרים מזינים לאנרגיה (מקור אמין).

יתרה מכך, יש לו תכונות נוגדות חמצון חזקות.

חומצה אלפא-ליפואית היא גם מסיסה במים וגם בשומן, מה שמאפשר לה לעבוד בכל תא או רקמה בגוף. בינתיים, רוב נוגדי החמצון האחרים הם מסיסים במים או בשומן

התכונות נוגדות החמצון של חומצה אלפא-ליפואית נקשרו למספר יתרונות, כולל רמות נמוכות יותר של סוכר בדם, הפחתת דלקת, האטה של הזדקנות העור ושיפור תפקוד העצבים.


יתרונות של חומצה אלפא ליפואית:

חומצה אלפא-ליפואית עשויה לספק יתרונות בריאותיים, כולל תמיכה בירידה במשקל והורדת רמות הסוכר בדם.

  • לחומצה אלפא-ליפואית יש תכונות שעשויות לקדם ירידה במשקל
  • חומצה אלפא-ליפואית הוכחה כמפחיתה תנגודת לאינסולין, משפרת את בקרת הסוכר בדם, מקלה על תסמינים של נזק עצבי ומפחיתה את הסיכון לרטינופתיה סוכרתית.
  • עשוי להפחית את הזדקנות העור
  • עלול להאט את אובדן הזיכרון
  • מקדם תפקוד בריא של העצבים
  • מפחית דלקת
  • עשוי להוריד את גורמי הסיכון למחלות לב


    תופעות לוואי וסיכונים
    תזונה עשירה במזונות מגבירי גלוטתיון אינה מהווה סיכונים כלשהם. עם זאת, נטילת תוספי מזון עשויה שלא להיות מומלצת עבור כולם. שוחח עם הרופא שלך על גלוטתיון כדי לקבוע אם זה מתאים לך. תופעות לוואי אפשריות עשויות לכלול:

    תגובות אלרגיות, כגון פריחה
    זה לרוב נובע מניקוי הרעלים בכבד ואז צריך להפחית במינון ולעלות שוב בהדרגה.
    גלוטתיון הוא נוגד חמצון רב עוצמה המיוצר בתאי הגוף. רמותיו יורדות כתוצאה מהזדקנות, מתח וחשיפה לרעלנים. הגברת הגלוטתיון עשויה לספק יתרונות בריאותיים רבים, כולל הפחתת מתח חמצוני.