אחד הויטמינים החשובים ביותר לצמיחה והתפתחות ולייצור החומר הגנטי של התאים, המפקח על תהליך היצירה של תאים חדשים בגוף ובעיקר של כדוריות הדם האדומות. מחסור עלול לגרום לחוסר איזון בתפקוד של איברים ומערכות רבות בגוף. אנמיה –עלולה להוביל לאורך זמן לחולשה כללית ולעייפות, לדופק מהיר, לקוצר נשימה ובטווח הארוך אף לאי-ספיקת לב. מחלות לב וכלי דם, לרבות מחלת לב כלילית, שבץ מוחי ועוד. הפלות ופגמים מולדים – עקב חוסר בויטמין אצל האישה ההרה. הפרעות במערכת העיכול – כאבי בטן, גזים, עצירות ועוד. ירידה בזיכרון ובעיות קשב וריכוז בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים כאחד. תופעות נוירולוגיות ופסיכיאטריות –מעורב בייצור מתווכים עצביים כגון סרוטונין, לו השפעה רבה על מצב הרוח. נזק למערכת העצבים, לרבות פגיעה בהולכה עצבית של מסרים מהמוח לגוף, חוסר שליטה בשרירים, חולשת שרירים, אי שליטה על הסוגרים, ואף התפתחות מחלת אלצהיימר ופסיכוזות. שיבושים הורמונליים. יתכנו תסמינים מנטליים כגון חרדתיות, מתח נפשי ואף דיכאון. חילוף חומרים איטי שעלול לגרום להשמנה וכן תת פעילות של בלוטת התריס. עלייה בסיכון לאוסטאופורוזיס ולמחלות לב וכלי דם (המקושרות לעלייה ברמות חומצת האמינו הומוציסטאין מחלות כגון טרשת נפוצה, פרקינסון, פיברומיאלגיהALS ועוד


129 
  • משלוח: 

קרא עוד


ויטמין  B12

משפר ספיגת חמצן בתאים - אחד הסיבות העיקריות לעייפות, חוסר אנרגיה וחוסר חיוניות  (חשוב לוודא מינימום PG/ML 400 בבדיקות דם)

חוץ מזה הוא אחד הויטמינים החשובים ביותר לצמיחה והתפתחות ולייצור החומר הגנטי של התאים, המפקח על תהליך היצירה של תאים חדשים בגוף ובעיקר של כדוריות הדם האדומות. מחסור בויטמין B12 עלול לגרום לחוסר איזון בתפקוד של איברים ומערכות רבות בגוף. בין היתר תתבטא ב:

· אנמיה –עלולה להוביל לאורך זמן לחולשה כללית ולעייפות, לדופק מהיר, לקוצר נשימה ובטווח הארוך אף לאי-ספיקת לב.

· מחלות לב וכלי דם, לרבות מחלת לב כלילית, שבץ מוחי ועוד.

· הפלות ופגמים מולדים – עקב חוסר בויטמין אצל האישה ההרה.

· הפרעות במערכת העיכול – כאבי בטן, גזים, עצירות ועוד.

· ירידה בזיכרון ובעיות קשב וריכוז בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים כאחד.

· תופעות נוירולוגיות ופסיכיאטריות –מעורב בייצור מתווכים עצביים כגון סרוטונין, לו השפעה רבה על מצב הרוח.

· נזק למערכת העצבים, לרבות פגיעה בהולכה עצבית של מסרים מהמוח לגוף, חוסר שליטה בשרירים, חולשת שרירים, אי שליטה על הסוגרים, ואף התפתחות מחלת אלצהיימר ופסיכוזות.

· שיבושים הורמונליים.

· יתכנו תסמינים מנטליים כגון חרדתיות, מתח נפשי ואף דיכאון.

· חילוף חומרים איטי שעלול לגרום להשמנה וכן תת פעילות של בלוטת התריס.

· עלייה בסיכון לאוסטאופורוזיס ולמחלות לב וכלי דם (המקושרות לעלייה ברמות חומצת האמינו הומוציסטאין

· מחלות כגון טרשת נפוצה, פרקינסון, פיברומיאלגיה ALS  ועוד


היכן נמצא הויטמין במזון (הערכים הם במיקרוגרם ל 100 גרם מזון)

 

כבד עוף 17

סלמון 6

חלמון 6

ביצה, בשר בקר 1.7

טונה מוצרלה ובקר  2

יוגורט, חלב אצות ונבטים

פרות ים

 
כמות יומית מומלצת 3 מק"ג על פי הערכות, קרוב ל-90% מאוכלוסיית העולם המערבי סובלים בשלב זה או אחר ממחסור בויטמין B12 ברמות חומרה משתנות, בעיקר בשל מחסור של הויטמין בתזונה (טבעונים וצמחונים) ובשל מורכבות הספיגה שלו בגוף מסיבה זו בארצות הברית קיימת המלצה של מנהל התרופות האמריקאי לצרוך ויטמין B12 באמצעות תוספי מזון באופן קבע, החל מגיל 50 ואילך.

 

בדיקות דם שגרתיות המיושמות בקופות החולים, אינן יכולות לספק לרופא המטפל תשובה נחרצת בנוגע לרמת הויטמין בגוף, מאחר והן בודקות רק את רמת הויטמין בדם – ולא בתאים וברקמות הגוף. – בחשד גבוה לחוסר הויטמין, דרוש בדיקת מעבדה להימצאותו בתאים וברקמות, כיוון שבהחלט יכול להיות מצב של חוסר B12 בגוף אך בדם יש מספיק

 

 

איזה ויטמין B12 לקחת ?,

מרבית תוספי ה-B12 מכילים נגזרת סינטטית בשם Cyano-cobalamin. המילה “cyano” מתייחסת לרכיב ציאניד הנוכח בתוסף. כחלק מתהליך פינוי הרעלים, הכבד צריך לנטרל אותו ולהפרישו בשתן עקב רעילותו. (עקב מחיר הזול של ייצור)

בנוסף, לאחר הפרדת מולקולת הציאניד מהויטמין, על הגוף להפוך את הויטמין לפעיל וזמין ביולוגית באמצעות תהליך 'מתילציה' – בו מתווספת לויטמין קבוצת מתיל (מולקולה שמורכבת מאטום פחמן ו-3 אטומי מימן, אשר משתתפת בתהליכים רבים בתאים), כלומר הגוף עצמו צריך לייצר B12 מסוג מתילקובלמין מתוסף הציאנו-קובלמין.

מתיל הן קבוצות אלה שאחראיות על תיקון נזקים במולקולת ה-DNA וביכולתן להדליק או לכבות גנים מסוימים

לעומת זאת, תוסף B12 מסוג מתיל–קובלמין מהווה גרסה טבעית, פעילה וזמינה ביולוגית של הויטמין, ללא צורך בתהליך מקדים של ניקוי רעלים ומתילציה. ובלי לקחת מהגוף מולקולה כה חשובה

 

חשוב לציין כי אנשים הסובלים מאי-ספיקת כליות (הכליות יתקשו לנטרל את רעל הציאניד שבציאנוקובלמין) ואנשים עם בעיה בכבד (מאחר והכבד מנטרל את הציאניד בתהליך ניקוי הרעלים). מי שמעשן, שותה אלכוהול או צורך תזונה תעשייתית ומעובדת, גופו עשוי להתקשות בהמרת ציאנו-קובלמין למתיל-קובלמין. זאת בגלל השימוש המוגבר שגופו עושה בקבוצות המתיל – כחלק מתהליכי ניקוי הרעלים בכבד, כתוצאה מחשיפה מוגברת לרעלנים במזון, בתוצרי הפירוק של אלכוהול או עשן הסיגריות. לכן מומלץ לאנשים אלה ליטול תוסף B12 מתיל-קובלמין.

תהליכי המתילציה מעודדים פעילות בריאה של תאי המוח, תאי זיכרון, תורמים למצב רוח מאוזן ויש להן חשיבות רבה לשמירה על תפקודים קוגניטיביים תקינים ועוד.

 

מה חשוב לבדוק כשלוקחים ויטמין B12?ומה אנו ממליצים

· שהתוסף  ויטמין B12 מסוג מתיל-קובלמין  methylcobalamin) ()

· שהתוסף מפורק לגודל מולקולרי הקטן ביותר (השפעה מיידית על הספיגה)

· שהתוסף אינו מכיל ממתיקים מלאכותיים

· התוסף נוזלי ולא בכדורים/טבליות (מחקרים מראים שהספיגה היא עד פי 8)